حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲۵ خرداد , ۱۴۰۴ Sunday, 15 June , 2025 ساعت ×
نقش مشارکت صنوف گردشگری و تشکل‌های مردم‌ نهاد در مدیریت بهینه گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی استانی
  • ۱۴۰۴/۰۲/۰۵ ساعت: 15:48
  • شناسه : 3738
    در سال‌های اخیر، مدیریت حوزه گردشگری در سطح استان‌ها با چالش‌های متعددی از جمله محدودیت منابع مالی، کاهش حمایت‌های دولتی و فشارهای اقتصادی مواجه شده است. در چنین شرایطی، بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد تخصصی و صنوف مختلف گردشگری می‌تواند نه‌تنها کمبود منابع را جبران کند، بلکه موجب ارتقاء کیفیت خدمات و توسعه پایدار گردشگری در مناطق مختلف کشور شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به گزارش راوی شیراز، تشکل‌های مردم‌نهاد و صنوف ، به‌واسطه‌ حضور مستقیم در بطن جامعه و ارتباط نزدیک با ذی‌نفعان، نقش بی‌بدیلی در شناسایی مسائل، ارائه راهکارهای بومی، و تسهیل فرآیندهای تصمیم‌گیری دارند. از سوی دیگر، صنوف گردشگری مانند هتل‌داران، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری،  فعالان صنایع‌دستی و حمل‌ونقل گردشگری نه‌تنها حلقه‌های اصلی زنجیره خدمات گردشگری هستند، بلکه تجربه و دانش عملی ارزشمندی دارند که می‌تواند مکمل برنامه‌ریزی‌های کلان باشد.

    مزایای مشارکت این نهادها در شرایط محدودیت منابع موجب کاهش وابستگی به بودجه‌های دولتی از طریق بسیج منابع محلی و مشارکت‌های داوطلبانه، افزایش چابکی و انعطاف‌پذیری سیستم مدیریت گردشگری با کمک نیروهای محلی آشنا به زمینه‌های فرهنگی، جغرافیایی و اجتماعی، افزایش اعتماد عمومی و حس مالکیت اجتماعی نسبت به میراث فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی و شفاف‌سازی و پایش مردمی پروژه‌ها که منجر به کاهش فساد و اتلاف منابع می‌شود.

    پیامدهای مثبت این هم‌افزایی در حفاظت از آثار تاریخی

    با مشارکت راهنمایان گردشگری، انجمن‌های میراث فرهنگی، و اصناف مرتبط، امکان پایش میدانی مستمر، آموزش گردشگران و جوامع محلی، و فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از آثار تاریخی فراهم می‌شود. چنین مدلی از همکاری، باعث می‌شود آسیب‌پذیری مواریث تاریخی کاهش یافته و بهره‌برداری از آن‌ها مسئولانه‌تر و پایدارتر صورت گیرد.

    اما در نقطه مقابل، اختلاف و عدم هم‌افزایی چه زیان‌هایی دارد؟

    تداخل و تکرار وظایف، که منجر به اتلاف منابع و نارضایتی مردم و گردشگران می‌شود

    بی‌اعتمادی و تنش بین بخش دولتی و خصوصی که موجب تضعیف کل نظام گردشگری می‌گردد

    عدم استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دانش محلی در سیاست‌گذاری‌ها

    کاهش کیفیت خدمات و از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی و برندینگ گردشگری

    در نهایت، می‌توان گفت که بدون مشارکت واقعی و سازنده میان اداره کل‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها با تشکل‌های مردم‌نهاد و صنوف گردشگری، توسعه پایدار این حوزه امکان‌پذیر نیست. راه‌حل، گفت‌وگوی شفاف، تنظیم نقش‌ها و مسئولیت‌ها و مشارکت در تدوین و اجرای برنامه‌هاست.

     

    یادداشت از مسعود منیعاتی رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.