حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۶ خرداد , ۱۴۰۴ Monday, 16 June , 2025 ساعت ×
آب باید دغدغه همه مردم شود؛ تنها ۳۶ درصد حجم مخازن سدهای فارس آب دارد
  • ۱۴۰۴/۰۳/۰۵ ساعت: 11:18
  • شناسه : 4646

    مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس در کارگاه آموزشی یکروزه سازگاری با کم‌آبی در راستای اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب “داناب” ویژه رابطان آموزش و پرورش فارس گفت: تنها ۳۶ درصد حجم مخازن سدهای فارس آب دارد.

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به گزارش راوی شیراز، کارگاه آموزشی یکروزه سازگاری با کم‌آبی در راستای اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب “داناب” ویژه رابطان آموزش و پرورش فارس در محل سالن شهید ترکمان آب منطقه‌ای در شیراز برگزار شد.

    در نخستین بخش از این کارگاه آموزشی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، به ترسیم شمای کلی از وضعیت آب در این استان و چالش‌های موجود، پرداخت و در سخنانی با اشاره به وضعیت بغرنج آب در کلان کشور، اجرای برنامه‌های مختلف با هدف صیانت از منابع آبی را بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: میانگین وزنی بارندگی سال آبی جاری در فارس نسبت به میانگین ۵۶ ساله، بالغ بر ۴۶ درصد کاهش داشته است.

    محمدمهدی شریفی با اشاره به اینکه سال جاری تنها در تعدادی از شهرستان‌ها منجمله شیراز شاهد بارندگی مناسبی بودیم، خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمارها، حجم آب موجود در سدهای فارس تنها ۳۶ درصد کل حجم مخازن سدهای ۹ گانه در دست بهره‌برداری استان را شامل می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش میانگین بارندگی، برداشت بی‌رویه از منابع مختلف آبی و روند تغییرات اقلیمی شاهد کاهش دسترسی به آب هستیم، افزود: در حالیکه امکان تولید آب عملا وجود ندارد، برای مواجهه صحیح با منابع محدود موجود، به شدت نیازمند مدیریت مصارف مختلف هستیم.

    نماینده آموزش و پرورش در طرح داناب نیز طی سخنانی بر لزوم کمک به ایجاد یک دغدغه مشترک پیرامون مبحث آب و حفاظت از منابع ارزشمند آب، تاکید کرد.

    قربانی با بیان اینکه امروز نتیجه کوتاهی‌های چند دهه اخیر را در حوزه آب و از دست رفتن آبخوان‌ها، مشاهده می‌شود، آموزش و پرورش و معلمان را جزو اثرگذارترین سازمان‌ها و افراد برای ایجاد بسترهای تغییر نگرش و رفتار دانست.

    کمبود آب جزو ۱۰ مخاطره اصلی جهان است

    در ادامه مدیر مطالعات پایه منابع آب نیز در بخشی از این کارگاه آموزشی، به ارائه مطالبی در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب، اهمیت حفاظت از این منابع و راهکارهای رسیدن به سطحی از پایداری در آبخوان‌ها، اشاره کرد.

    سیاوش بهروز کوهنجانی با بیان اینکه مشکل آب یک موضوع جهانی بوده و جزو ۱۰ مخاطره اصلی برای بشر قرار گرفته و حتی کشوری نظیر استرالیا را هم تحت تاثیر قرارداده است، اظهار کرد: بشر امروز در حالی با چالش آب مواجه شده که میزان آب قابل شرب موجود در جهان، به میزان کافی برای جمعیت آن است.

    وی دلیل عمده مواجهه با چالش در زمینه منابع آب را، برداشت‌های بی‌رویه و مدیریت نشده دانست و خاطرنشان کرد: اگر با مدیریت صحیح و آینده نگرانه، از منابع آب استفاده می‌شد، امروز با چالش بسیار کمتری مواجه بودیم.

    مدیر مطالعات پایه منابع آب با اشاره به برخی مطالعات جهانی، اضافه کرد: براساس مطالعاتی که سال ۲۰۰۹ انجام شده بود، در سال ۲۰۲۵ میلیادی بالغ بر ۶۵ درصد کل جمعیت جهان با کمبود آب مواجه است و این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به ۷۵ درصد کل ساکنان زمین افزایش خواهد یافت.

    به گفته این پژوهشگر حوزه آب، رشد جمعیت، افزایش فعالیت‌های اقتصادی، بهبود استانداردهای زندگی و کنترل نشدن آلودگی‌های وارد شده به منابع آبی، از دلایل مهم فشار بر منابع آب موجود در جهان به شمار می‌رود.

    بهروز، مهم ترین و اثرگذارترین راهکار در مواجهه با شرایط کنونی را، مدیریت به هم پیوسته منابع آب ذکر و تصریح کرد: این راهکار شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های فنی، نهادی، مدیریتی، قانونی و اجرایی برای برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت منابع آب با هدف دستیابی به توسعه پایدار است.

    آب باید به مسئله عمومی بدل شود

    رئیس گروه تکنولوژی آموزش و پرورش فارس نیز با بیان اینکه امروز در بسیاری از بخش‌ها به ویژه آب، نیازمند اقدامی جدی و اثرگذار هستیم، اظهار کرد: هر یک از معلمان اگر در موضوع آب زمینه جلب مشارکت تعدادی از افراد جامعه، مدرسه و خانواده را فراهم کنند، شاهد اثرگذاری بهتر اقدامات خواهیم بود.

    غلامرضا روئین‌تن با بیان اینکه نیازمند عمومی‌سازی موضوع آب هستیم، افزود: بسیاری از اعضای جامعه، هنوز متوجه اهمیت مسئله آب و مخاطرات مرتبط با آن نیستند و برای آگاه سازی کل جامعه باید آب را به موضوعی عمومی در سطوح مختلف بدل کنیم.

    وی ایجاد مراکزی برای برپایی نمایشگاه آثار و تولیدات تجسمی، فراهم کردن بستری برای تولید محتواهای داستانی، نمایشنامه‌ای و فیلمنامه‌ای را یکی از راهکارها برای عمومی کردن موضوع آب برشمرد.

    در ادامه این کارگاه آموزشی، زینلی، کارشناس شرکت مشاور، به تشریح اهمیت طرح ارتقاء سواد آبی پرداخت و یادآور شد که طی ۱۵ سال اجرای این طرح شاهد اثرگذاری اقدامات آموزشی و فرهنگی بوده‌ایم.

    وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اثرگذارترین نهاد در فرهنگسازی و تغییر گفتمان و رفتار جامعه محسوب می‌شود، معلمان را اصلی‌ترین عناصر در این روند دانست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.