به گزارش راوی شیراز، محمد امین امروز_ سه شنبه بیست و یکم اسفند_ در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: اواخر سال گذشته بزرگراه شش کیلومتری شهید استوار به اتمام رسید و پس از آن در اردیبهشت ماه بزرگراه آیت رئیسی به طول چهار کیلومتر و تقاطعات و پل های منتهی آن به بهره برداری رسید.
وی افزود: در سال جاری نیز بزرگراه آیت الله حائری به طول ۷ کیلومتر که شامل پنج تونل و پنج پل بزرگ بود به بهره برداری رسید و در روزهای پایانی سال از پروژه زیر گذر گویم و ساماندهی محور آیت الله علوی به طول شش کیلومتر بهره برداری و به شهروندان تقدیم می شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: در سال جاری ۱۷ کیلومتر عملیات بزرگراه سازی، ۱۰ تقاطع و پل ساخته شد و به بهره برداری رسید که این اقدامات بزرگ عمرانی نشان از اتفاقات شاخص در حوزه زیر ساختی است که با تلاش مدیریت جهادی شهردار شیراز، همراهی شورای اسلامی شهر شیراز، خانواده بزرگ شهرداری و معاونت مالی اقتصادی صورت گرفت.
امین در ادامه خاطر نشان کرد: پروژه زیر گذر شهدای گویم بزرگترین زیر گذر نیمه مسقف کشور است که قرار داد اجرایی آن در بهمن ۱۴۰۱ به امضا رسید که در ۲۶ ماه کلیه عملیات های تجهیز کارگاه و رفع معارضین و احداث آن انجام شد.
وی اضافه کرد: ارزش روز این پروژه با مجموع رفع معارضین و تملکات ۳۴۰۰ میلیارد تومان است که کلیه اقدامات اجرایی این پروژه عظیم توسط شهرداری شیراز و شرکای این مجموعه همچون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز صورت گرفته است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: یکی از ورودی های شهر شیراز، از آزاد راه شیراز اصفهان است و این کریدور و شاهراه با اتصال شهر شیراز به استان های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری و شمال استان خوزستان و با بهره برداری از این آزاد راه جدید الاحداث به تهران و اصفهان است.
امین با اشاره به اینکه این مکان در گذشته یک گلوگاه بوده است، اظهار کرد: تصاویر به جای مانده از گذشته نشان می دهد این مسیر کیلومترها ترافیک و معضلی برای شهروندان قبل از بهره برداری از فازهایی از آزاده راه را به دنبال داشته است، اما امید است با بهره برداری از این زیر گذر شاهد کاهش ترافیک در این محدوده شش کیلومتری باشیم.
وی به مشخصات پروژه زیر گذر شهدای گویم اشاره کرد و افزود: این پروژه نسبت به تمام پروژه های زیر گذر ساخته شده در سطح کشور هم در احداث و هم در طراحی فضای سر در ورودی، بسیار شاخص است.
حفظ دسترسی محلی بافت شهرک گویم
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: طول این زیر گذر ۲ هزار و ۱۵۰ متر است که از نوع زیر گذر نیمه مسقف بتنی است و طول دال و دیوار این پروژه ۲ هزار و ۲۶۰ متر و ۳۸ هزار متر مربع نماسازی در پروژه انجام شده است.
به گفته امین؛ در گذشته این مسیر تنها ۶ باند عبوری داشته است که با بهره برداری از این پروژه به تعداد ۱۲ باند رفت و برگشت تبدیل می شود و باندهای رفت و برگشت تندرو و کندرو را در بر می گیرد.
وی همچنین تاکید کرد: در این پروژه رفت و آمد شهری و دسترسی محلی و حفظ بافت شهرک گویم در نظر گرفته شد و هم اکنون تردد شهروندان با حذف مشکلات در حال انجام است.
امین در ادامه به دلایل طراحی نیمه مسقف بودن پروژه اشاره و اضافه کرد: یکی از محاسن این پروژه، آنست که تامین قابل توجهی از نور در روز در این پروژه به جهت کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی انجام شد. همچنین تهویه طبیعی، کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری نسبت به سایر پروژه ها، تعبیه استانداردها در حوزه پدافند غیر عامل و احساس پویایی در تمام ساعات شبانه روز به واسطه طراحی که دارد، نیمه مسقف بودن آن در دستور کار قرار گرفت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز اظهار کرد: سرعت بالای اجرای پروژه زیر گذر شهدای گویم به گونه ای بود که کار با دستگاه های مکانیزه مختلف صورت گرفت و با اضافه شدن شیفت شب اجرای پروژه به دستور شهردار شیراز، طی مدت زمان ۱۶ ماه حجم وسیعی از ۵۰ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شد.
تملک ۴۳ پلاک تجاری در اجرای پروژه
کاهش ۲۵۰ میلیارد تومانی در هزینه های آب بندی، کاهش هزینه در آرماتور بندی و بتن ریزی از جمله موضوعات مورد اشاره در اجرای استفاده از تکنولوژی های به روز در ساخت پروژه زیر گویم بود که معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به آن اشاره کرد.
امین همچنین به حجم تملکات صورت گرفته در اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: برای این پروژه تا به امروز نیاز بود تا ۵ ملک مربوط به ادارات دولتی و نهادهای عمومی، ۴۳ پلاک تجاری و ۱۱ پلاک مسکونی تملک شود. همچنین انعقاد قرار داد برای اجاره موقت ۱۵۶ پلاک تجاری محدوده این پروژه صورت گرفت که در نهایت هزینه روز اجرا، تملک و رفع معارض برای این پروژه ۳۴۰۰ میلیارد تومان بود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در پایان اضافه کرد: باتوجه به اینکه ۴۰ درصد حجم ورودی ترافیک شهر شیراز از این محور ورودی است ۶۰ درصد ترافیک دیگر میان سه ورودی دیگر شهر شیراز تقسیم می شود.
اجرای ۷۰ درصد آسفالت زیر گذر شهدای گویم
در ادامه این نشست حسین علی عباسی رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در سخنانی اظهار کرد: سازمان عمران بر اساس دستور شهردار شیراز به جهت تعریض بزرگراه آیت الله علوی مشارکت خود را آغاز کرد.
وی افزود: مسیر بزرگراه علوی از زیر گذر گلستان تا زیر گذر شهدای گویم است که طول این بزرگراه شش کیلومتر است و با توجه به وضعیت نابه سامانی که در این بزرگراه وجود داشت که تنها ۳ لاین ورودی داشت، با اجرای عملیات عمرانی تبدیل به شش لاین عبوری رفت و برگشت شد.رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز با اساره به اینکه تاکنون در این مسیر ۵ هزار تن آسفالت ریخته شد و ۴۰ هزار متر مربع عملیات تراش و ترمیم انجام شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سیاست شهرداری بر آن است تا از اجرای روکش آسفالت پرهیز کند، این برنامه ریزی در دستور کار است تا ۸ هزار تن آسفالت و عملیات تراش و ترمیم در این محور به میزان ۶۵ هزار متر مربع انجام شود و به همان میزان عملیات اجرای آسفالت در زیر گذر شهدای گویم که ۷۰ درصد از کار انجام شده است، تا روزهای پایانی سال صورت بگیرد.
ثبت دیدگاه